Pretul este pe metru liniar.
Banda reflectorizanta segmentata alb metalizat (intrerupta), pentru prelata, 3M 50m 7185.
Benzile reflectorizante autoadezive 3M seria 997, folosite pentru
marcarea autocamioanelor, asigura o vizibilitate maxima atat pe timpul
noptii, datorita reflexiei luminii, cat si pe timpul zilei, datorita
culorii.
Banda indeplineste cerintele stricte ale regulamentului ECE-104 si face parte din clasa 3 de reflectie.
Marcajul de contur ECE 104
A luat nastere in urma initiativei Universitatii Tehnice din Darmstadt
si adoptat apoi de Comisia Economica pentru Europa a Organizatiei
Natiunilor Unite. Acest regulament - ECE ONU 104 – privind marcajul
reflectorizant al conturului vehiculelor grele (peste 7,5 tone) a fost
adoptat ca obligatoriu si in Romania incepand cu 1 Aprilie 2006, fiind
una dintre conditiile obligatorii pentru promovarea inspectiei tehnice
periodice ITP.
Pe baza analizei statistice privind accidentele rutiere s-a
demonstrat ca 25% dintre accidente se produc in conditii de vizibilitate
scazuta, dar care produc mai mult de 50% din numarul de decese. Asadar,
in cazul accidentelor unde au fost implicate vehicule grele, in cazul
lovirii din spate sau lateral, cauza principala a fost observarea tarzie
sau chiar neobservarea lor, in conditii de vizibilitate scazuta
(noapte, ploaie, ceata, inserat etc.). Soferii identifica vehiculele, pe
timplul zilei, in baza recunoasterii conturului specific. In conditii
de vizibilitate scazuta, informatia vizuala se reduce considerabil,
acest lucru fiind principala cauza a accidentelor (37% din accidentele
cu lovire din spate si 41% din accidentele cu lovire din lateral).
Astfel s-a ajuns la concluzia ca astfel de situatii puteau fi evitate
daca vehiculul ar fi avut marcajul reflectorizant de contur. De acest
studiu se leaga si decizia marcarii cu benzi reflectorizante de inalta
performanta a conturului specific al vehiculelor grele sau lente.
A fost demonstrat stiintific, pe baza unui alt studiu efectuat tot de
Universitatea din Darmstadt (pe 2 loturi a cate 1000 de camioane - unul
marcat cu benzi reflectorizante conform cerintelor ECE-104, iar celalalt
nemarcat) faptul ca accidentele au scazut cu pana la 95% in conditii de
vizibilitate redusa (pe timp de noapte, ploaie, ceata etc) - in care
aceste autovehicule au fost lovite din spate sau lateral, fata de
autovehiculele nemarcate.
LEGISLATIE
Eficienta acestui sistem, privind marcajul reflectorizant al conturului
vehiculelor grele au determinat Parteneriatul Global pentru Siguranta
Rutiera – GRSP (coordonat de catre Banca Mondiala) sa ceara introducerea
obligativitatii adoptarii acestui regulament pentru vehiculele de
transport de marfa cu masa totala mai mare de 7,5 tone in circulatia
rutiera internationala. Pina in prezent, au aderat la aceasta idee cele
mai multe tari, printre care: S.U.A., Italia, Rusia, R.S.A. etc si marea
majoritate a tarilor europene sunt in curs de introducere a acestei
obligativitatii.
In Romania regulamentul R.N.T.R.-1 s-a aprobat prin ordinul M.T. din 8
Decembrie 2005 publicat in Monitorul Oficial nr. 1.160/21 decembrie
2005 – ca, incepand cu 1 aprilie 2006, a devenit conditie obligatorie
(marcajul reflectorizant de contur conform ECE ONU 104) pentru
promovarea inspectiei tehnice periodice ITP, a vehiculelor cu o masa
totala maxima autorizata mai mare de 7,5 tone.
APLICARE
Regulamentul ECE ONU 104 permite aplicarea de contur reflectorizant
complet sau numai linie orizontala (continua sau intrerupta). Sistemul
minim acceptat este intr-o linie orizontala intrerupta, pe minim 80% din
lungimea vehiculului, ce acopera partile laterale (inclusiv capul
tractor) si spatele acestuia. De exemplu, un vehicul de aproximativ 18m
lungime si 2,5m latime va fi nevoie de un minim de (2x18+2,5)x0.8=30.8m. |